Ads

Thursday, April 06, 2006

Pendidikan, anak muda dan negara - Part 1

Saya baru berusia 25 tahun. Tapi hari ini saya nak menulis tulisan yang kebiasannya di tulis oleh orang-orang yang dua puluh lima tahun lebih tua dari saya. Atau oleh pensyarah-pensyarah university samada kangkung atau tidak. Atau cedekiawan-cendekiawan dari NGO, parti kerajaan, parti pembangkang atau agen-agen perisikan. Atau oleh anak-anak muda yang mengambil berat tentang susur galur sistem pendidikan Malaysia.

Saya hendak menulis tentang pendidikan...............("Huiyooooooooo!. Nampak rock tapi cedekiawan tu").

Ade orang kata, bukan saya kata tapi ada orang kata, pembaris yang kita guna untuk mengukur kemajuan sesuatu negara adalah berdasarkan GDP. Ada orang lain pula kata, untuk mengetahui betapa maju negara tersebut, sila lihat kepada kadar kemasukkan FDI asing dalam negara.

Tetapi, bagi saya, untuk menentukan sesuatu negara itu maju, kenalah ukur betapa majunya sesuatu bangsa yang menghuni negera itu. Untuk menyukat betapa maju sesuatu bangsa pula, lihat pula pendidikan yang di terima oleh bangsa berkenaan.

Sejak saya lahir ke dunia ini, sehingga lah sekarang, saya tidak nampak lagi sebuah negara yang membuat pelaburan banyak di dalam institusi pendidikan akan jatuh muflis atau menjadi mundur gila babi. Kebanyakkan negara maju di muka bumi ini akan melaburkan sejumlah ongkos yang banyak didalam pendidikan. Kenapa ?. Kerana sejak kita kecil lagi, pendidikan adalah satu bentuk pelaburan jangkamasa panjang yang paling menguntungkan.

Mengukur jumlah FDI atau GDP belum tentu boleh memastikan sesebuah bangsa itu maju. Secara logiknya begini, kita memerlukan FDI asing untuk menghasilkan kapasiti guna-insan yang tinggi. Jika sebuah syarikat teknologi tinggi asing melaburkan duit di Malaysia, sudah tentu peluang pekerjaan akan di buka seluas-luasnya. Dengan demikian, jumlah pengangguran sedikit sebanyak di kurangkan. Dan selain rakyat mendapat manfaat dari segi gaji atau bonus, kerajaan juga mendapat manfaat dari segi cukai dan nilai eksport. Tetapi, kita perasan atau tidak, syarikat teknologi tinggi ini sudah tentu di bina berpuluh-puluh tahun dahulu di negara orang putih. Dan sudah pasti ianya di bina dengan kapasiti tenaga mahir yang cukup terlatih. Dan ianya juga melibatkan proses penyelidikan dan pembangunan yang lama.

Jika kita halusi semua proses ini, mahu atau tidak mahu, semua proses ini adalah dari rangkuman medium yang sama iaitu pendidikan. Jurutera syarikat teknologi tinggi tentu sahaja belajar tentang ilmu-ilmu teknologi dari universiti. Pengaturcara syarikat ini dahulunya tentu belajar programming dari guru-guru mereka di sekolah atau dari buku-buku yang ditulis oleh pakar-pakar programming di negara mereka sendiri. CEO mereka tentu dahulunya menuntut ilmu pengurusan dari universiti terkemuka di negara mereka.

Mahu tidak mahu, evolusi pendidikan ini wajar kita terima sebagai salah satu segmen yang menjana kemajuan negara. Dengan pendidikan maka lahirlah tenaga pakar dan pencipta-pencipta. Pencipta-pencipta ini seterusnya membangunkan produk yang segar-segar di pasaran. Dan ahli-ahli ekonimi yang terdidik dari sistem pendidikan yang sama, mengambil produk ini untuk di niagakan. Dari perniagaan itu maka terhasillah GDP untuk rakyat mereka sendiri, dah jika mereka melabur di Malaysia, maka meningkatlah GDP rakyat Malaysia. Cukai yang dikenakan oleh kerajaan terhadap FDI memberikan pulangan lumayan kepada sesebuah negara. Itu pun jika tidak disonglap !.

Tetapi adakah sistem pendidikan di Malaysia boleh dijadikan asas memajukan guna-tenaga-insan seterusnya memajukan negara ?. Pada saya, rata-rata pemimpin kita masih lagi buta tentang apa kaitan pendidikan dan kemajuan negara.

Di Malaysia, kita masih menguar-uarkan pendidikan sebagai sesuatu yang terlalu eksklusif. Budak-budak lepas SPM perlu mendapatkan 100 A++ untuk di terima masuk di mana-mana Universiti awam. Oleh yang demikian, budak-budak di sekolah dilatih secukupnya agar dapat menjawap soalan peperiksaan dengan tepat sekali. Berduyun-duyun buku-buku soalan ramalan dijual samada dipasaran terang atau gelap. Anak-anak muda Malaysia dilatih otaknya supaya menjadi seorang yang pintar menjawap soalan peperiksaan. Kita tidak akan berpeluang untuk melihat projek sains yang bagus-bagus yang boleh di cipta oleh murid-murid melainkan jika ada pertandingan projek sains peringkat zon. Kita juga tidak akan berpeluang melihat budak-budak sekolah membuat kajian dan penilaian tentang bidang pekerjaan yang mereka minat. Kita juga tidak akan melihat budak-budak sekolah yang cukup mahir menggunakan biola, mahir melukis atau mahir bermain muzik melainkan bapa-bapa mereka cukup kaya-raya untuk mengupah tutor mengajar anak-anak mereka bermain muzik, biola, bola, gitar, piano, melukis atau apa sahaja.

Jika sesebuah kerajaan itu prihatin terhadap negara, sepatutnya semua jurusan pelajaran adalah dalam tanggungan kerajaan. Ini bermakna, kerajaan tidak kedekut melaburkan sejumlah wang yang banyak untuk membina fasiliti pendidikan yang diidamkan oleh budak-budak. Contohnya jika seorang budak itu berminat dengan seni lukis, sepatutnya ada peruntukan untuk membina persekitaran pendidikan seni lukis yang cukup bagus supaya akhirnya budak itu cukup ilmu dan terlatih bila dewasa kelak. Guru-guru seni perlu lah digaji untuk melatih anak-anak murid ini. Bengkel-bengkel seni mestilah dibekalkan dengan cukup peralatan seni. Tidak cukup guru dari dalam negara, kita import guru dari negara-negara dunia ke 3. Aiseh, bangunan Dayabumi leh dibina, takkan nak gajikan guru-guru luar tak boleh kot ?.

Begitu juga jika seseorang murid meminati bidang muzik. Peruntukan untuk membina persekitaran yang boleh membangun kemahiran muzik hendaklah diberikan sebaik mungkin tanpa mengira sekolah mana atau kawasan mana. "Kalo begitu banyak la duit nak kena labur ?."..Ha ha ha..Sudah tentu banyak pelaburan. Cuba bayangkan, duit minyak Petroleum kita yang digunakan untuk membina KLCC dan Bukti Jalil, jika dilaburkan ke dalam perkara-perkara yang saya nyatakan diatas, mana lebih untung untuk jangkamasa yang panjang ?. Ingat, KLCC dan Bukit Jalil itu kosnya melebihi apa yang boleh kita impikan dalam sistem pendidikan di Malaysia.

Kesimpulannya, kebanyakkan rakyat Malaysia muda atau tua benak otaknya dan tidak mampu berfikiran kritis walaupun mampu mendapat 245 A++ disekolah dan menghantar sms AF3 dengan pantas sekali. Jangan marah jika saya letakkan perkataan benak disitu kerana ini realiti yang kita sedang hadapi. Jika tidak benak, anak-anak muda atau tua Malaysia tidak akan menghuni pusat serenti sehingga sejuta orang, tidak akan menginap di penjara sehingga penuh-penuh dan tidak akan mati katak kerana berlumba haram...Satu lagi, tidak akan melafaskan talak dengan menggunakan sms !.

Benar, pendidikan adalah tunjang ketamadunan sesebuah bangsa. Tetapi kita sedang berhadapan dengan kerakusan elit politik yang menggunakan pendidikan sebagai alat dalam perhambaan era moden. Kita menerima berpuluh-puluh ribu budak-budak SPM yang geliga-geliga. Dan semua mereka layak masuk ke Universiti. Jika kita perhalusi perkara ini, kita wajib melakukan sujud syukur kerana kita mampu melahirkan generasi yang bijak-bijak setiap tahun. Tetapi apa yang kita buat terhadap mereka di Universiti ?. Budak-budak ini di timbunkan dengan perkara-perkara yang tepu dan langsung tidak mampu meningkatkan daya atau budaya berfikir. Mereka di paksa mengambil jurusan sains dan kejuruteraan. Ha ha ha. Jika anda tidak buta mata hati, anda akan nampak bahawa inilah salah satu cara untuk merekrut hamba-hamba dengan menggunakan pendidikan.

Apa yang ada hendak hujahkan dengan beribu-ribu graduate-graduate kejuruteraan setiap tahun ?. Alasan bahawa negara memerlukan tenaga mahir untuk menampung sektor-sektor pekerjaan teknoloi tinggi adalah alasan yang dangkal sahaja. Intel dan Motorola tak akan risau tentang dari mana pelajar kejuruteraan kita datang. Mereka tidak akan ambil peduli tentang mahir atau tidaknnya jurutera-jurutera yang dilahirkan dari IPTA. Jika mereka perlukan jurutera yang super genius, mereka akan import jurutera berkos murah dari India atau China. Kita kena sedari bahawa kita hanya assambler. Mereka membawa komponen dari negara mereka dan kita assamble di sini dengan kos gaji yang murah dan intensif kerajaan yang bagus. Itu sahaja. Jadi untuk apa kita takut-takut kan pelajar kita kununnya bakal kebuluran kerana tidak mempunyai pekerjaan jika mereka mengambil jurusan bahasa Arab, sastera Melayu, Usuluddin atau pengurusan perniagaan.

Ya, saya tidak menafikan bahawa pelajar yang cemerlang dan cekap adalah amat penting untuk menjana kemasukkan FDI luar bila mereka bekerja nanti. Tetapi jangan risau, Motorola juga ada membina pusat RND mereka. Dan kita akan dilatih membuat skrin henpon dengan cekap selepas ini..Ha ha ha

Pertamanya, pada pendapat saya kita sudah terlalu jauh terpesong untuk mengerti apa sebenarnya objektif kita terhadap bidang pendidikan. Universiti bukanlah kilang melahirkan hamba-hamba moden. Universiti adalah ladang untuk benih-benih yang cemerlang. Seorang penagih tak akan masuk ke Universiti kerana dia tidak cemerlang melainkan dia masuk ke universiti sebagai seorang yang cemerlang dan akhirnya menghisap dadah sepanjang pengajiannya. Universiti memerlukan suasana yang dinamik untuk mencairkan ketepuan minda pelajar-pelajar. Geran-geran penyelidikkan hendak di laburkan dengan sebanyak mungkin di universiti kerana hanya dengan penyelidikkan maka bercambah lah budaya keilmuan.

Contohnya jika seorang professor mendapat geran membuat penyelidikkan terhadap sebiji kentang. Sudah pasti dia akan mengambil 3 atau 4 orang pelajar sarjana untuk membantunya membuat diagnosis, hipotesis dan eksperimen terhadap kentang tersebut. Di sini, ilmu kentang telah pun di cambahkan kepada 3 atau 4 orang pelajarnya. Pelajar sarjana tersebut sudah pasti akan mengambil 2 atau 3 orang pelajar undergraduate untuk membantunya melakukan ujikaji kimia terhadap kentang untuk menganalisis segala unsur-unsur organik atau ikatan-ikatan kimia-biologi kentang. Dan sudah pasti ilmu itu sungguh bermanfaat untuk pelajar-pelajar dibawahnya. Andaikata professor itu menulis kajiannya dan membentangkannya di seminar-seminar antarabangsa, berapa ramai orang telah mendapat ilmu. Dan jika pelajar-pelajar sarjana itu mengambil jalan yang sama, menulis jurnal kentang dan membentangkannya, anda nilai sendiri manfaat yang bole diterima oleh pelajar-pelajar dan IPTA berkenaan ?. Itu baru kentang...

Kita mempunyai geran seperti cradle oleh MDC untuk membangunkan teknologi tinggi anak-anak muda tempatan. Sepatutnya geran seperti ini hendaklah di laburkan seluas-luasnya di universiti. KLCC bole dibina, takkan geran pendidikan tidak boleh bagi kot. Setiap pelajar universiti samada sains atau bukan sains perlu menyiapkan projek untuk jurusan-jurusan mereka. Jika kita amati, dengan projek-projek inilah sebenarnya, boleh menyelamatkan anak-anak muda dari menganggur sambil berhutang PTPTN. Contohnya, jika seorang pelajar HRD (Human Resource & Development) membuat projek kajiannya berkenaan segmen ekonomi masyarakat di Bario dan perbandingannya dengan masyarakat luar bandar di tempat lain. Pelajar ini sudah semestinya di wajibkan melakarkan struktur-struktur penyelidikkan, objektif kajian dan kaedah-kaedah yang diguna pakai. Dan yang pasti ia di guide oleh penyarah-pensyarah yang serba tahu. Apabila habis sahaja kajiannya, sudah tentu ianya amat berguna oleh jabatan banci mendapatkan maklumat berkenaan orang-orang yang nun jauh terbenam di kampung-kampung, atau setidak-tidaknya kaedah yang digunakan boleh dijadikan bahan rujuk. Dah jika dia di negara bukan Malaysia, sudah tentu pihak universiti melalui geran penyelidikkan dan pendidikan bole mengambil pelajar berkenaan untuk meluaskan lagi skop kajiannya di peringkat sarjana secara tidak langsung membantu jabatan banci dan kementerian-kementrian yang lain yang berkenaan membuat kerja.

Universiti bukan sahaja ladang menyemai benih-benih cemerlang. Ianya juga bole dianggap sebagai gelanggang latihan para pelajar untuk belajar selok belok seorang survivor. Bukan sekadar menjadi agen MLM dan mewar-warkan "Tak perlu belajar, dalam 2 bulan anda boleh dapat RM 20 000", tetapi pelajar seharusnya diajar atau didedahkan bagaimana memajukan negara dari perspektif seorang yang berilmu dan menggunakan ilmunya.

Tetapi apa kan daya. Duit banyak-banyak habis di KLCC, Dayabumi, Komanwell 98, Litar Sepang, Jambatan Bengkok dan Perkampungan Sukan Bukit Encik Jalil.

Semoga berjaya Malaysia.

No comments: