Posted on Sunday, January 21 @ 19:57:54 CST by reformis Ya. Perdana Menteri Abdullah pada peringkat awalnya menjanjikan suatu perubahan. Termasuk pembahagian kuasa, 'the separation of powers' dan pemberantasan rasuah. Tapi, setakat sekarang, orang sudah semakin jelas bahawa hal ini tidak lebih daripada retorika kosong. Kerana rasuah ini lebih parah pada masa sekarang. Semua angka dan data daripada peringkat kebangsaan dan antarabangsa telah pun mengesahkan hal tersebut.
SEMENTARA menunggu masa terbaik untuk kembali aktif berpolitik sehingga 2008, Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) banyak menggunakan masanya untuk berbincang dan dengan pelbagai pihak. Antara kupasan menarik dan isu kontroversi ialah dialog peribadinya bersama kumpulan liberal, isu murtad, kritikan Tun Dr Mahathir ke atas Abdullah dan lain-lain. Bersama wartawan Siasah, HARIS ZALKAPLI dan ALI BUKHARI AMIR, beliau berkongsi pengalaman selama ini.
Bagaimana Datuk Seri melihat isu kritikan Tun Dr Mahathir terhadap Abdullah baru-baru ini?
Saya positif bahawa sesiapa pun berhak melontarkan pandangan. Tun Dr Mahathir telah terlibat dalam pemerintahan sejak sekian lama Pada saya, beliau bertanggungjawab di atas isu rasuah dan kezaliman. Dan sekarang beliau memilih untuk membuka sebahagian masalah dalam pemerintahan. Dan hal ini ada manfaatnya untuk rakyat. Tapi, saya tidak fikir beliau akan mengubah sistem itu. Kerana saya ada maklumat bahawa ada kesefahaman untuk kepentingan ekonomi terutamanya melibatkan kepentingan keluarga.
Kritikan itu sedikit tersasar dan ketegangan itu sudah sampai ke tahap yang tajam, parah dan bersifat peribadi. Tapi, saya tidak fikir dan terlalu mengharapkan, terutamanya kerana rekod peribadi dan korupsi begitu buruk dan keduanya kerana saya tidak fikir bantahannya itu berpanjangan, berkekalan dan konsisten terutamanya apabila ada habuan-habuan dan perkongsian baru seperti mana yang kita dengar sekarang, ada habuan yang melibatkan anak-anak mereka.
Jadi, saudara tidak banyak menyimpan harapan ke atas Tun Dr Mahathir membuat perubahan?
Soal kalau beliau mengemukakan pandangan, kalau pandangan itu betul, maka betullah. Tapi, kalau nak meletakkan harapan bahawa beliau akan mengemukakan pandangan untuk memperbaiki sistem negara kita supaya media lebih telus dan bebas supaya ada perundangan yang lebih adil dan pembahagian ekonomi itu lebih menyeluruh dan saksama, saya fikir beliau tidak akan melakukannya.
Kerana apa yang dikemukakan itu adalah apa yang pihak Abdullah Badawi perolehi dan kenapa tidak pihak lain, kenapa kontrak itu tidak diteruskan dan kenapa tidak sebaliknya. Hal itu bukan soal dasar ekonomi yang lebih adil dan saksama. Saya melihat pembangunan ini daripada sudut yang lain.
Jadi, Tun Mahathir bukan mengkritik Abdullah kerana mahu selamatkan negara?
Mungkin ada secebis kisah misalnya mengenai penjualan kepentingan kepada Singapura yang dibangkitkan. Tetapi, apabila didedahkan bahawa anaknya Mokhzani turut terlibat dalam Pantai Holdings itu, maka siasatan terus terhenti di situ. Ia tidak boleh ditreruskan dengan tuntutan sedemikian kerana percanggahan kepentingan.
Tentang isu-isu lain membabitkan anak dan menantu Abdullah, Khairy dan Kamaludin?
Tentang hal itu ada kebenarannya. Sebelum itu pun, hal ini ada dibangkitkan oleh pihak pembangkang sebelum ini. Tetapi, ia tidak diberikan liputan oleh media. Ia tentang kepentingan syarikat-syarikat yang dimonopoli oleh anak Perdana Menteri Kamaludin dan menantunya. Kemudian, soal pengaruh dalam membuat keputusan bagi pihak kerajaan yang dibangkitkan setelah campurtangan. Ini semua adalah perkara yang bukan saja tidak telus, tapi ia bertentangan dengan prinsip kebertanggungjawaban dan sekiranya Dr Mahathir bangkitkan, saya tiada masalah. Ia adalah baik jika Dr Mahathir bangkitkan hal itu.
Tapi, kalau kita mengharapkan hal ini menjadi titik tolak kepada suatu agenda perubahan, mungkin tidak. Saya lihat mungkin teguran ini hanya berkaitan dengan cara beliau memberikan puluhan bilion ringgit kepada keluarganya sebelum ini yang kini telah pun dipindahkan kepada keluarga Abdullah.
Jadi, berbezanya kepada kita ialah, puluhan bilion ringgit itu sepatutnya dipulangkan kepada rakyat. Itu satu pendekatan yang jauh berbeza. Itu pada asasnya.
Abdullah hadir dengan menabur janji untuk memperbaiki keadaan. Bagaimana pandangan anda terhadap prestasi beliau?
Menteri-menteri yang jelas rasuah di bawah pemerintahan Mahathir yang dilindungi Mahathir, terus dilindungi Abdullah. Cara pengagihan kontrak yang jelik dahulu diteruskan bahkan dalam beberapa kes, lebih parah sekarang. Media dikuasai dan dikawal sepenuhnya sejak dahulu dan sekarang. Bahkan, badan kehakiman yang difikirkan ada sedikit kelonggaran sekarang banyak menimbulkan persoalan dalam pengendalian kes-kes yang ada kaitan dengan jenayah bersifat politik.
Rungutan ke atas hakim-hakim yang terlibat dengan rasuah itu kian meluas terutamanya apabila dibicarakan ke atas golongan korporat yang terlibat dalam kes-kes sivil. Ini semua membuktikan bahawa tiadanya suatu anjakan atau kesediaan untuk merubah keadaan melainkan suatu retorik kosong.
Ertinya, masa pemerintahan Abdullah ini tiada banyak perubahan berlaku?
Daripada suatu sudut lain seperti tekanan politik yang kasar di zaman Mahathir, memang saya akui ada sedikit kemajuan. Walaupun demikian, kita masih tidak mampu terlepas daripada kongkongan kuasa dan undang-undang yang rakus. Masih wujud penggunaan kuasa polis dan penguatkuasaan secara keras dalam beberapa kes membabitkan demonstrasi dan sebagainya. Mereka turut merampas media. Hal itu masih diteruskan dan tentunya hal-hal itu dikira sebagai ganas, tetapi masih relatif kurang daripada apa yang pernah dilakukan di zaman Mahathir. Tapi, dari sudut rasuah umumnya menjangkakan bahawa keadaannya lebih parah sekarang. Keadaan penonjolan kekayaan dan kemewahan para pimpinan negara ini cukup parah. Dalam pengendalian kes wanita Mongolia misalnya, ini menunjukkan bahawa pemerintahan ini sama sekali tidak menghormati prinsip-prinsip asas perundangan dan hak asasi manusia.
Dari sudut cara perbelanjaan seperti pengagihan secara terang-terangan peruntukan kerajaan melalui Ketua Umno Bahagia itu walaupun ada kepentingan parti sebelumnya, saya tidak nafikan tapi tidak pernah secara ketara, sombong dan angkuh sedemikian rupa.
Kemudian, dari sudut kurangnya fokus sehingga keyakinan terhadap pembahagian ekonomi terjejas. Itu tentunya lebih parah sekarang sehingga kita tidak pernah bayangkan sebelum ini bahawa Malaysia dianggap sebagai antara negara terkemuka di rantau Asean boleh menjadi negara terkebelakang dalam banyak perkiraan baik dari sudut pelaburan asing, daya saing, tahap kecekapan dan tahap keupayaan menangkis dan membanteras rasuah itu semua menjadi terkebelakang dan tidak pernah kita bayangkan sebelum ini.
Dalam hubungan antarabangsa mengenai sikap kita terhadap Presiden Bush dan Amerika termasuk kenyataan kita yang terkait dengan penggantungan Saddam Hussein. Di sini, saya lihat kita menunjukkan sikap yang cukup lemah dan pasif terhadap kuasa besar yang tentunya, bagi saya adalah keterlaluan. Kita boleh terus membuat 'engagement' bersama mereka ini dan saya lihat kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Najib Tun Razak mengenai kematian Saddam Hussein adalah paling tidak bertanggungjawab. Dia cuma menyatakan bahawa pihaknya menghormati pelaksanaan undang-undang. Ini adalah sikap yang tidak bertanggungjawab dan mempamerkan sikap yang sangat jahil terhadap politik antarabangsa.
Saya rasa daripada Setiausaha Agung PBB, badan-badan politik dan perundangan sedunia semua tahu bahawa tindakan undang-undang dan pergantungan ke atas Saddam Hussein itu adalah tidak telus dan tidak adil. Hakikatnya sekarang ini, Iraq itu masih lagi dikuasai oleh tentera Amerika. Bahawa peluang Saddam Hussein untuk membuat rayuan itu tidak dilayan.
Saya menyatakan bahawa saya tidak bersimpati kepada Saddam. Tetapi, tidak simpatinya kita itu tidak semestinya mengharuskan kita bertindak zalim ke atas orang lain sehingga boleh mengenepikan proses undang-undang.
Tun Dr Mahathir memajukan idea mengenai pengajian Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris. Apabila Abdullah jadi PM, beliau masih meneruskan dasar ini. Komen saudara?
Ini yang diwarwarkan oleh sesetengah orang beliau adalah nasionalis ulung. Tetapi terus mengkhianati dasar bahasa. Kalau setakat yang saya tahu mengenai apa pendirian para pejuang bahasa dalam hal ini, mereka menyebutkan hal ini adalah pengkhianatan besar yang dilakukan oleh Mahathir. Beliau telah mengenepikan semua pertimbangan lain. Tidak ada perbincangan sama sekali dengan sesiapa.
Pandangan Mahathir ini bertentangan dengan dasar dan keduanya, dan hal ini terbukti sebagai suatu dasar yang tidak memberikan faedah kepada para pelajar sekolah.
Cuma kekuatan beliau ini adalah bersandarkan kepada propaganda dan media dan juga para pengampu di sekelilingnya dan sama dahulunya berlumba dan bersama Mahathir dan kini mereka bersama Abdullah pula.
Apa pandangan saudara terhadap konsep Islam Hadhari?
Saya telah jelaskan sebelum ini bahawa daripada segi konsepnya saya tidak bersetuju dengan Islam Hadhari, bukan kerana semata-mata saya mahu mempertahankan Masyarakat Madani semata-mata.
Tapi, kerana Masyarakat Madani itu memperkasa ekonomi dan budaya dengan teras agama dan etikanya. Hal itu telah kita jelaskan dahulu.
Hadhari itu nampaknya daripada suatu segi seolah-olahnya sama dengan Masyarakat Madani. Namun, Hadhari itu dari segi konseptualnya, kalau mengikut kupasan Abdul Rahman Ibnu Khaldun itu adalah peradaban yang beranjak daripada peradaban nomadik (badawi) kepada hadhari, umran badawi kepada umran hadhari. Daripada masyarakat kuno yang berpindah-randah kepada masyarakat yang berpusat di bandar atau di kota kerana wujudnya asobiyah-asobiyah daripada sudut esprit de corps, bukannya asobiyah dari sudut kebangsaan yang sempit.
Jadi, faham kebangsaan yang digunakan oleh Ibnu Khaldun itu merujuk semangat esprit de corps yang melalui teknologi dan pemerintahan yang baik lalu meningkatkan ibu kota itu sebagai suatu pusat peradaban yang baru. Jadi, sebab itulah dari segi konsepnya saya tidak setuju dengan Islam Hadhari.
Tapi, kalau pun diolah oleh Perdana Menteri sedemikian, dan hadhari itu maknanya usaha untuk meningkatkan ilmu pengetahuan dan menegakkan keadilan, saya tak ada halangan. Tapi, pengetahuan mana yang mahu ditingkatkan, sistem perundangan sudahkah diperbaiki? Apakah sudah dikurangkan kezaliman? Bahkan bagi saya, saya bimbang. Kerana umumnya, kalau kita katakan ini adalah Islam Hadhari, dan orang bukan Islam pula katakan inilah Islam yang patut dicontohi, di mana amalan rasuahnya lebih meluas, daya saing kita tewas, teknologi kita kebelakang, ini tidak memberikan satu gambaran yang baik buat kita semua. Sama ada kita benar-benar mahu maju ataupun kita tak payah gunalah istulah-istilah itu. Membebankan kita.
Apa respon saudara apabila melihat respon PAS terhadap Islam Hadhari?
Respon PAS ada pelbagai. Ada yang sederhana sikit. Ada yang keras sedikit. Kita kena tengok sosok-sosok mana yang berkenaan. Tapi, umumnya saya melihat penolakan PAS itu bukan semata-mata keputusan untuk menolak Islam Hadhari. Tapi, percanggahan di antara apa yang diomongkan dan diwarwarkan dengan apa yang dilaksanakan, itu yang menimbulkan teguran dari kalangan mereka yang keras.
Mereka turut membangkitkan kenapa tahanan politik diteruskan, media terus dikongkong korupsi bertambah, ketidakadilan berlaku, sikap penafian hak kepada ramai rakyat yang tidak bersekongkol dengan parti pemerintah diteruskan. Maknanya, kezaliman dilakukan secara terang-terangan. Kemudian, kita gunakan imej hadhari itu.
Memanglah boleh kita gunakan profesor upahan untuk menyokong kita. Semasa zaman pemerintahan Gamal Abdul Nasir dahulu pun ketika beliau melaungkan 'kaumiyyah' ada juga ustaz al-Azhar yang sebutkan 'kaumiyyah'. Apabila dilaungkan isytarakiyyah atau pun Sosialisme, ada juga golongan ustaz al-Azhar yang melaungkan hal yang sama juga.
Kemudian ada pula isytarakiyyah – kaumiyyah, pun ok juga. Lepas itu, ada isytarakiyyah – Islamiyyah pun boleh juga. Jadi, pada saya tidak perlu kita bimbang sangat tentang hal istilah ini. Dan jangan kita terkejut dengan slogan daripada kelompok sarjana sedemikian. Ia seperti suatu wahana di mana berlakunya dialog atau wacana murahan. Jadi, saya tidak fikir mereka ikhlas mempertahankan semua itu.
Bagaimana saudara melihat isu-isu seperti pluralisme, Islam liberal, dan tuntutan golongan yang disifatkan sebagai liberal?
Bagi saya pluralisme itu adalah sesuatu yang diharuskan. Yang berlaku sekarang ini bukan pluralisme. Yang berlaku kini ialah suatu sikap prasangka terhadap kalangan yang inginkan perkembangan agama yang sihat. Tetapi, di samping itu memberikan ruang yang cukup luas kepada golongan yang mengecam. Saya sebutkan di sini, umpamanya langkah kita untuk mengadakan dialog intra Muslim baru-baru ini.
Selama ini semua orang mengetahui bahawa yang kurang senang untuk berdialog itu ialah kelompok Muslim, terutamanya Pas dan beberapa badan Islam. Dan mereka yang liberal ini, terutamanya yang hampir dengan keluarga mereka, itu semuanya baik belaka dan bertolak-ansur.
Tapi, bila kita perhatikan, tidak semestinya begitu. Ini canang media yang mereka kuasai untuk memberikan impak yang sedemikian. Tapi, saya tidak fikir hal ini dapat bertahan. Sebab itu, saya berikan pandangan kepada kawan-kawan daripada kalangan Muslim atau badan-badan Islam supaya jangan terperangkap dengan tekanan mereka.
Jangan kita menolak kebebasan beragama. Jangan kita menolak hak orang lain untuk mengemukakan pandangan. Kita haruskan pertahankan pendirian kerana hal ini termasuk dalam maqasid syariah dan dari sudut perlembagaan. Dan kita harus lebih terang dan berani mengupas dan mengulas.
Misalnya, dalam kes 121 (A). Yang ditentang oleh kelompok ini ialah mereka menolak semuanya. Dan, kita oleh yang demikian, telah mengambil keputusan untuk 'react'. Saya tidak setuju. Saya katakan bahawa kita harus pertahankan hak umat Islam untuk memilih untuk berada di bawah bidang kuasa mahkamah syariah.
Tetapi, kita pertahankan juga hak bukan Islam untuk merujuk kes itu kepada mahkamah sivil. Kita jangan mengikut cara kelompok kecil yang terpinggir begini. Kerana umat Islam suaranya majoriti. Dan majoriti inilah yang mempertahankan prinsip perlembagaan dan keadilan. Bukan majoriti yang 'react' untuk memberikan ruang kepada mereka untuk menggunakan media mereka, lalu memberikan gambaran seolah-olah kita juga adalah sosok keras, zalim dan tidak toleran.
Itulah pendapat saya yang cuba dibincangkan bersama teman-teman. Umpamanya, dalam satu dua kes yang pernah dibangkitkan. Ada juga masalah yang berlaku di sini, misalnya kalau nak bincang mestilah dalam bahasa Inggeris. Ini satu kelemahan besar. Hal ini memanglah disenangi oleh beberapa kelompok liberal yang berpendidikan Barat sama ada di Washington atau London.
Kedua, orang yang berbicara mengenai beberapa aspek peru ndangan Islam, saya tiada bantahan kalau mereka dakwa bahawa ada satu dua peru ntukan yang tidak baik, tidak adil dan tidak pertahankan hak wanita. Kita boleh berbincang. Tapi, kezaliman yang berlaku, pembunuhan dalam kes wanita Mongolia , media yang dikongkong, oran g yang ditahan, mereka oran g-orang ini pula berdiam?
Jelas mereka ini diperalatkan untuk menyuarakan pendapat sebahagian kecil golongan liberal dan yang serasi dengan kepimpinan Umno – BN. Dan tentunya mereka ini disenangi. Ketika saya berada di Wash ington dan London memang saya dengar tentang mereka ini. Jadi, saya tertanya-tanya mereka ini datang mewakili kepentingan siapa?
Mengapa mereka berdiam diri dalam soal media yang langsung tidak memberikan liputan melainkan kepada mereka? Tidak anehkah? Anda boleh gunakan rencana demi rencana menyerang ulamak dan anda tidak mengeluarkan satu rencana oleh mana-mana wakil ulamak untuk mempertahankan diri. Ini bukan liberal.
Sebab itu saya katakan, bahawa oran g yang seperti ini jangan kita serang dia sebagai liberal. Kita boleh kritik lingkaran liberal yang agak keterlaluan. Ini kerana, liberal ertinya ialah kesediaan kita untuk menerima dan menghormati pandangan yang pelbagai.
Jadi, oleh kerana dia gunakan istilah liberal, kemudian kita 'react', lalu dia menolak liberal. Kalau dia menggunakan istilah plural, kita 'react', lalu dia menolak plural. Itu tak betul pada pendapat saya. Sebab rakan-rakan saya, tidaklah semua memiliki ijtihad yang berbeza. Tetapi umumnya kawan-kawan saya dalam gera kan Islam itu juga mempunyai hujah yang cukup kuat.
Sebab itu, di antara konsensus yang dicapai dalam dialog antara Muslim, yang dihadiri oleh semua parti – Keadilan , PAS, Jim, Abim, Syura, Muslim Profesional dan lain-lain telah menyatakan bahawa pertama hak berbicara, usaha memupuk dan menyegarkan demokrasi dan kebebasan. Kita positif mengenai hal itu.
Bahkan kita patut mengundang juga pandangan yang lain juga. Tak apa. Tak ada masalah pun. Kerana asas sendi Islam memang sempurna seperti yang dijelaskan dalam al-Quran. Tapi, saya bimbang oleh kerana dalam dialog ini kita jadi defensif. Dia plural kita tak plural. Kalau kita tak plural, maka kita ini apa dia?
Di Malaysia ini, kalau kita tidak pluralistik, maka kita ini jadi apa dia? Kerana pluralisme itu maksudnya kita hormati hak masing-masing penganut agama untuk menghayati dan melaksanakan dan menjalankan budaya, agama dan keyakinan mereka. Jadi, kalau kita tidak liberal …
Kita biarkan orang lain mempelopori banyak istilah. Islam dan Pluralisme itu kupasannya patut kembali kepada al-Ikhtilaf al-Ijnas oleh Yusof al-Qaradhawi. Dan hal itu telah ditulis puluhan tahun dahulu. Pluralisme Islam itu sudah ada. Jadi, kenapa kita ambil pendekatan 'react' dakwaan mereka? Iaitu, bila mereka dakwa mereka plural, lalu kita kata kita tidak plural.
Masalahnya, ialah kelemahan pimpinan negara kita sendiri. Sehinggakan hal-hal yang asas dalam perlembagaan kita tidak dapat ditangani dengan baik. Ini jelas. Memang benar bahawa di zaman Dr Mahathir, sifatnya kuku besi sampai tak boleh berbincang langsung. Di zaman Abdullah ini, dia seolah-olah tidak terarah.
Missalnya, ada satu kes mengenai sepasang 'suami isteri' di Langkawi. Mereka itu diragui bukannya sepasang suami isteri, lalu diambil tindakan. Itu jika benar-benar salah dan ambillah tindakan, saya tiada masalah. Saya tidak mahu pertahankan ustaz dan pegawai agama yang tidak mengikut peraturan. Tapi, jangan kita oleh yang demikian meremehkan kepentingan dan keperluan negara untuk mengawal peraturan moral.
Di Indonesia, yang dikatakan sebagai relatif liberal walaupun isu pornografi dibangkitkan hal itu menjadi polemik besar juga. Negara itu demokrasi tapi dalam sistemnya, negara itu tidak mahu membenarkan suatu kebebasan berpakaian untuk mendedahkan aurat. Itu tidak boleh.
Di Amerika, program-program televisyen sebelum pukul 10 tidak dibenarkan unsur-unsur lucah. Ia mestilah ditayangkan selepas jam 11 dan 12 malam. Mengapa boleh dibuat di sana . Hal yang sama juga berlaku di Perancis.
Jadi, kebebasan itu relatif kepada keperluan rakyat. Maka, kenapa di Malaysia ini sampai terlalu liberal sehingga semuanya dibolehkan? Mengapa mahu dipaksakan satu kaedah pemahaman moral ke atas rakyat kita, baik Muslim atau Non Muslim?
Saya juga banyak berbincang dengan teman-teman yang bukan Islam yang juga tidak mahu isu moral ini tanpa kawalan.
Apa lagi yang ketara mengenai kumpulan liberal ini?
Dia boleh mengemukakan pandangannya, tapi dia juga harus mengiktiraf dan menghormati sentimen dan perasaan orang Islam. Kalau dia anggap beberapa peruntukan dan tindakan pegawai yang dianggap terlanjur, boleh dibawa berbincang. Tetapi, mengapa diserang semua ulamak? Kenapa diserang semua aliran Islam?
Mengapa dalam kes-kes seumpama ini, yang diserang hanya orang-orang PAS? Jabatan agama itu pun daripada satu segi di bawah parti pemerintah, iaitu Umno. Tapi, kita tak nampak dia menegur menteri-menteri pula. Jadi, jelas tindakan dia itu tidak liberal. Sebab itu saya kurang puas hati istilah liberal itu dimonopoli oleh mereka.
Saya masih ingat ketika saya masih menjadi Timbalan Perdana Menteri, saya kadang-kadang menegur keputusan mahkamah syariah. Kes itu seperti keputusan yang menganjurkan agar suami isteri itu berbaik semula. Kata orang-orang agama itu, "Ala, gaduh sikit-sikit saja... nanti baiklah semula." Tapi, kita tak tahu, nanti si isteri itu pulang semula ke rumah dan suaminya akan memukul kerana aduan itu.
Jadi, kita tidak boleh pandang ringan hal ini. Dan, semasa saya Presiden Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, saya cadang kepada Ahmad Ibrahim agar buat kursus khas diploma Islam dengan 'criminal procedure code' dan kesaksian dengan keputusan mahkamah itu harus ditulis. Hal itu semua untuk menjadikan kadi kita dapat mengikut kaedah yang agak baru dan teratur. Jadi, saya tiada masalah dengan hal itu.
Cadanglah baik-baik. Janganlah serang seolah-olah mahkamah (syariah) ini tidak adil sama-sekali. Tengoklah mahkamah sivil yang ada sekarang ini, semuanya adil sangatkah? Anda boleh lihat hakim-hakim itu sendiri, sama ada Augustine Paul dan lain-lain. Mereka itu semuanya daripada Mahkamah Persekutuan. Apa yang istimewa sangatnya dengan institusi itu?
Jadi, sekarang ini seolah-olah ada satu obsesi dan histeria terhadap Islam, kerana nampaknya wacana semasa telah menghentam Islam sedemikian rupa. Anda sendiri tahu sikap saya dalam hal ini. Tapi, saya tidak ke depan sangat. Dalam majlis-majlis pun, jika saya tidak setuju, saya terus sahaja katakan tidak setuju.
Saya pun lihat kadangkala kawan-kawan kita dalam aliran Islam ini, nada marahnya terlajak dan terlebih. Dan sikap ini tidak membantu kita. Kadangkala kita tidak berpandukan kepada fakta. Jadi, dengan sebab itu mereka boleh menyerang balas kita dan kita pula tidak boleh jawab.
Kemudian, kita ada kepantasan untuk menjatuhkan sesuatu hukum dengan terlalu cepat. Padahal tidak boleh kita lakukan begitu. Ya, kita memang ada kelemahan. Saya tidak katakan bahawa kita tidak ada kelemahan. Tapi, tidak adil untuk diletakkan semua kesalahan itu di atas golongan agama seperti mufti, ulama dan lainnya yang tidak tahu apa satu. Mereka harus berbincanglah dahulu.
Ulamak itu mungkin tidak membaca John Roush, tapi dia mungkin baca asy-Syatibi. Anda mungkin membaca John Roush, tapi anda mungkin tidak tahu al-Mawardi dan asy-Syatibi. Jadi, perlu ada 'give and take'. Baca dan berbincanglah. Jadi, di situlah adalah sedikit pertukaran fikiran.
Ini adalah sikap sesetengah pihak yang disifatkan sebagai salah satu juzuk keangkuhan dalam kalangan intelektual. Mereka fikir mereka tahu semuanya. Saya pernah mengajar di Oxford dan Georgetown University, jadi saya tahulah sedikit sebanyak mengenai sikap ini, sebab saya bergaul juga dengan kelompok itu. Cumanya, saya nak beritahu bahawa kalangan mereka itu jauh lebih merendah diri daripada intelektual tempatan.
Bagaimana kita mahu mengatasi masalah ini?
Ya, saya fikir kita terus berbincang, berhubung dan selalu bermujadalah dengan mereka ini. Saya tiada jawapan terhadap semua masalah. Kita semua kena ada kesediaan untuk berbincang. Kita kena jaga sensitiviti semua pihak. Kerana, kalau tidak, yang ruginya kita sendiri.
Oleh kerana satu dua kenyataan yang kita tidak suka, lalu kita serang semua puak liberal. Kita sentuh perasaan semua bukan Melayu, yang untungnya adalah Umno dan Barisan Nasional. Dia akan seronok kita bertelagah begini. Masalah tetap tidak akan selesai. Dan saya tidak fikir dia (Umno) gembira kalau semua masalah selesai. Jadi, kita kena perhatikan semua sudut ini.
Saya turut berbincang dengan ramai kawan-kawan bukan Melayu dalam hal ini. Dalam kes Moorthy umpamanya, selepas saya berjumpa dengan kawan-kawan dalam Abim, Dewan Ulamak PAS dan lain-lainnya, saya turut jumpa golongan Kristian, Sikh, Hindu, Buddhist. Saya dengar pandangan mereka. Saya bersetuju dengan apa yang mereka sampaikan.
Tapi, saya keras juga dalam beberapa perkara. Saya katakan kepada mereka, "Janganlah oleh kerana saudara tidak bersetuju dengan satu dua peruntukan, maka saudara serang semua Muslim di Malaysia seolah-olah mereka ini semuanya kasar dan tidak berguna. Nanti, kalau tidak terkawal, akan menjadi seperti masalah antara Hindu dan Muslim di India pula.
Kita lihat, semua ini berlaku kerana bagi pihak mereka, sentiasa wujud perasaan bahawa ada percubaan untuk menafikan haknya dan memaksanya. Saya kata kepada mereka, "Jika ada perkara seperti saudara nyatakan itu, saya setuju dengan anda. Kita pun bukannya nak paksa anda." Lama-kelamaan, mereka pun jadi lembut dan tenang sedikit. Jadi, sebab itulah saya katakan kita perlu banyak dialog.
Cuba bayangkan. Ketika dialog berlaku, dia kata, "Kami bukan menentang Islam dan orang Islam. Kami pun bukan mahu bergaduh sesama sendiri. Kami tentang kerana kami berasakan bahawa segala-galanya telah digunakan untuk menafikan hak-hak kami." Saya katakan tidak begitu. Dan saya boleh ajak rakan-rakan Muslim untuk menyatakan bahawa mereka turut bersetuju dengan saudara. Jadi, mereka bersetuju.
Kemudian, saya bincang semula dengan rakan-rakan Islam. Kata mereka, "Mereka sekarang pula sudah melampau. Mereka nak pertikaikan hak kita sebagai seorang Muslim. Mereka mahu rombak kedudukan agama Islam sebagai agama persekutuan. Dia nak batalkan peruntukan 121 (A)," demikian pula kata mereka. Tapi, apabila kita bincang semula, kita dapati sebenarnya hanya ada seorang dua yang ekstrem dalam kedua-dua belah pihak tadi. Umumnya, tidak mewakili pandangan sedemikian.
Termasuklah tadi yang kita katakan pandangan orang liberal tadi. Itu sebenarnya pandangan yang kecil. Jangan kita anggap dia mewakili pandangan semua pihak. Saya sendiri bersedia berdepan.
Ada satu dialog baru-baru ini. Seorang wanita keluar di depan dan tanya saya, "Apa masalahnya, jika saya seorang Islam tetapi saya tidak mahu bersolat dan berpuasa. Jadi, apa sebab mahu tangkap saya?" Khalayak dalam majlis itu semuanya orang Islam. Kemudian saya tanya dia, "Anda tidak berpuasa, jadi musafirkah?" Dia jawab, "Tak kiralah, saya tetap tidak mahu berpuasa." Saya tanya lagi, "Anda cuti atau dalam keadaan haid?" Saya tanya begitu sebab dia perempuan. Dia marah lagi, "Jangan tanya..."
"Saya mesti tanya, kalau tidak macam mana saya nak hukum anda? Saya mesti selidik kenapa anda tidak berpuasa atau menunaikan solat," kata saya. Kemudian, saya jelaskan kepada beliau, bahawa saya ketika dalam pimpinan kerajaan boleh berpuasa sedangkan saya bermusafir ke China di Chu Long Jie.
Kemudian ada arahan bahawa semua majlis yang Anwar hadir, jangan ada babi dan arak. Walhal wakil delegasi saya di Malaysia, ada kira-kira 40 orang China yang mahu ikuti majlis itu. Tapi, mereka mahu minum arak depan saya. Saya bagi syarat. Jangan minum di meja saya dan saya terpaksa bayar. Tetapi, kalau kamu nak minum di meja kamu, itu kamu punya hal dan kamu bayar sendiri.
Tapi, ini arahan timbalan menteri, jadi jangan minum. Apa yang anda lihat di sini? Adakah dia itu tidak toleran? Adakah dia zalim, tidak pluralistik? Jadi, saya tanya semula wanita tadi, kenapa dia harus wujudkan masalah itu? Lalu, dia tanya adakah saya setuju dengan cara mereka (penguatkuasa agama) mengambil tindakan itu, saya kata tidak semestinya saya bersetuju.
Tapi, saya sebutkan juga bahawa anda harus menghormati bulan puasa. Kalau tidak mahu berpuasa pun balik rumah, anda makan diam-diam, jangan tunjuk pada orang. Anda boleh masuk dalam bilik diam-diam, makan sorok-sorok. Menteri-menteri pun melakukan hal yang sama. Saya tahu semua itu.
Jadi, tidak payahlah anda timbulkan isu sehingga anda pergi cari mufti, cabar mereka dengan makan depan mereka di bulan puasa. Sikap macam ini pun ada juga. Tetapi, berapa ramai orang Melayu yang buat perangai begitu? Sikit saja. Tapi, orang sedikit sebegini memang ada. Saya tidak boleh bayangkan ada orang sebegini.
Di Amerika pun orang tidak tanya saya sebegitu. Ketika saya sampaikan syarahan di beberapa buah universiti di luar negara, saya pertahankan kedudukan Islam apabila ditanya pelbagai persoalan tentang Islam. Tapi, sepanjang tempoh itu, saya jarang dengar soalan seperti tadi. Jadi, liberal Melayu itu sepatutnya lebih lembut daripada liberal Amerika. Ini masalah kita.
Bagaimana pandangan anda dengan peraturan yang diperkenalkan kerajaan PAS Kelantan yang ditentang oleh sesetengah pihak seperti berpakaian sopan dan sebagainya yang dilihat seperti satu tindakan yang memaksa agama Islam terhadap penganut agama lain?
Tahap kesopanan dalam masyarakat kita ini berbeza khususnya menyentuh masyarakat di Kelantan. Tapi kita kena jaga. Mungkin masyarakat Kelantan sekarang ini lebih peka mengenai hal ini. Harus ada maklumat yang lebih meluas, jangan sampai menimbulkan rasa cemas dalam kalangan bukan Islam seolah-olah mereka juga dipaksa untuk tunduk kepada peraturan di negeri itu. Asalkan ada konsensus dan persetujuan antara kaum lain, saya rasa tiada masalah.
Bukan sahaja di Kelantan. Kalau kita tengok mana-mana pemimpin dunia yang jumpa Pope Kristian pun semuanya tak pakai mini skirt. Mereka pakai pakaian yang labuh. Jadi, perlu ada saling faham-memahami.
Sumber : http://www.detikdaily.net/m3/modules.php?name=News&file=article&sid=165
No comments:
Post a Comment