Ads

Tuesday, October 18, 2005

AP and Proton


National car manufacturer should close down if that is what the people want, said former premier Dr Mahathir Mohamad today.

According to Bernama, reporters covering a news conference following a function attended by Mahathir did not quite know what to make out of his remark that the Proton management should look into all suggestions pertaining to the matter.

"We just close down Proton if this is what the people want," said the former premier.

"And if some feel one way to overcome the many problems we hear today - including Approved Permits (APs) and so on - is that we don't have the automotive industry in Malaysia, we (can) just close down," he added. http://malaysiakini.com/news/41866

Dr Mahathir adalah orang politik. Dia bukan bisnessman. Mungkin satu masa dulu dia pernah buka klinik di Kedah tapi itu lebih 40 tahun dulu. Masa dia muda-muda sebelum masuk politik. Masa tu ilmu perubatan dia masih banyak lagi di dada. Selepas dia masuk politik, dia bukan lagi ahli perniagaan. Dia bukan lagi doktor perubatan sebab ilmu perubatan dia dah hilang. Ada satu ketika dulu, dia sendiri mengaku dia sudah lupa ilmu-ilmu perubatan dia setelah masuk politik sewaktu di wawancara. Cerita ini bukan aku reka sendrik tau. Dr M yang bagitahu.

Isu AP yang timbul pertengahan tahun ini adalah sesuatu yang pelik. Aku kata pelik sebab baru tahun ni rakyat Malaysia yang bermentaliti dunia ke 3 dididik apa itu AP. Sebelum ni, semua orang tak tahu ape itu AP. Samada pensyarah ber PHD, jurutera kilang Sony, ayam hidup di lorong Telawi atau Mak Jah warung Sungai Merab, semuanya tak tahu ape itu AP sehinggalah ianya tiba-tiba menjadi panas baru-baru ini. Rupa-rupanya AP ni dah berlangsung sejak tahun 70 an lagi. Kenapa rakyat tak pernah dididik tentang AP setelah lebih 40 tahun melleka ?. Kenapa bila Dr M tidak lagi jadi PM baru mende ni kecoh2 ? Kenapa dulu ianya menjadi sebahagian dari rahsia rasmi kerajaan tapi baru sekarang ianya timbul ?. Aku bukan lah menentang kerajaan secara membabi buta, tetapi aku adalah seorang warga negara dunia ke 3 yang rasional, demokrasi dan realistik. Aku akuinya kerana aku tak hipokrit. :)

Nanti dulu !. Nasihat aku, isu ini perlu di analisis menggunakan daya fikrah secara sistematik. Ingat !. Isu AP di timbulkan oleh orang-orang politik. Isu ini bukan lah perbalahan oleh orang-orang automotiv. Bukan juga perbalahan oleh jurutera pioneer Proton dan Naza. Ianya adalah masalah orang politik. Dr M orang politik. Dan Rafidah orang politik. Untuk menganalisis isu ini, kita kena lupakan dulu individu-individu seperti Lim Kit Siang, Nazri Aziz, Ahli Parlimen "Laut" Sri Gading atau Haji Hadi. Mereka-mereka ini cuma rempah ratus isu ini agar ianya menjadi lebih hangattt (perkataan hangatt sila sebut mengikut intonasi budak-budak 3R).

Sebelum kita terus berhujah tentang AP, cuba kita bayangkan sejenak di bulan Ramadhan ni. Tapi jangan khayal lebih-lebih. Tak pasal-pasal batal posa. :). Cuba kita bayangkan jika NAZA tidak pernah wujud di Malaysia, hatta di dunia ini. Adakah Proton akan terus maju ?. Adakah Proton dapat menembusi pasaran Eropah ?. Pastinya Proton akan tetap menjadi Proton yang lousy, bermutu rendah, mahal nak mampus dan mempunyai staff-staff pusat service yang tak buat kerja. Cuba bayangkan pula, andaikata Approval Permit (AP) itu sendiri tak pernah wujud di Malaysia atau di dunia sekalipun, adakah proton terus maju kedepan ?. Terus meningkat hasil jualannya ?. Pastinya Proton akan tetap menjadi Proton yang lousy, bermutu rendah, mahal nak mampus dan mempunyai staff-staff pusat service yang tak buat kerja dan tak reti buat kerja. Jadi apakah semua ini ?. Apakah point perbalahan tentang AP ini ?.

Pada pendapat aku, perbalahan tentang AP ini adalah perbalahan untuk mendapatkan pengaruh. Pada aku NAZA bukanlah penyebab kejatuhan Proton. Jika pun Akak Rafidah menyeleweng dalam memberi permit AP, biarkan sahaja badan berkanun seperti BPR mengambil peranan. Cerekarama yang berpanjang-panjang tentang AP ni lama kelamaan akan menelanjangkan niat sebenar pihak yang terlibat. Dalam hal ini, jika Dr M merasa yakin tentang Rafidah melakukan penyelewengan dan penyewelan, biarkan BPR menyiasat. Tetapi nampaknya ada sesuatu yang tak kena...

Dr M muncul di media untuk menyatakan rasa tidak puas hati terhadap AP. Ia seolah-olah Dr M cuba untuk mengembalikan pengaruhnya di media. Surat itu ini berjela-jela di lampirkan di hadapan pengacara TV3 yang cun gila semata-semata untuk menyerang Rafidah. Mengikut pandangan mata kasar, semuanya adalah salah Rafidah. Tapi aku gemar untuk mengambil jalan tengah dalam hal ini. Pada aku, dengan melampirkan surat berjela-jela adalah perbuatan yang membazir. Selepas ini lebih banyak pokok yang akan di tebang untuk menghasilkan kertas. Ini kerana, hanya dengan melampirkan surat berjela-jela tak mungkin menutup kerugian Proton jua. Orang yang bijak tetap akan melihat, Proton jatuh semasa ianya di nasihati Dr M. Surat yang berjela-jela untuk memberitahu rakyat yang dulunya Dr M tak pernah bersetuju NAZA menjadi kereta nasional hanyalah pembaziran yang nyata dan tak akan berjaya mengaitkan kerugian Proton dengan NAZA.

Isu ini akan hanya dilihat seolah-olah Dr M cuba untuk menutup kesalahannya dengan memberi nasihat salah kepada Proton sehingga syarikat itu rugi dan kereta-keretanya adalah lousy. Mengaitkan AP dan NAZA adalah langkah-langkah untuk mengaburi mata rakyat Malaysia yang telah tersedia bermentaliti dunia ke 3. Dengan demikian orang akan melihat NAZA adalah punca kebengkrapan proton dan menyalahkan Akak Rafidah Aziz seratus persen. Sedangkan Dr M juga ada bau-bau bacang dengan kerugian dan kebengkrapan proton. Ia seolah-olah kita menyalahkan Mak Cik cleanar yang terlupa mencuci mangkuk tandas apabila perut kita tak bole mengeluarkan tahi setelah memakan kuey tiow goreng yang sudah basi. Kita salah makan tetapi menyalahkan Mak Cik clener.

Dr M bijak. Dia sememangnya bijak. Semalam dia keluarkan kenyataan kononya dia dah fed up dengan AP. Seolah-olah dia telah cuba memperbaiki masalah ini sedaya upaya tetapi akhirnya rakyat mahukan Proton di tutup. Jika statement ini di baca secara sekali harung, seolah-olah Dr M telah merajuk. Seolah-olah dia telah bekerja keras selama ini menaikkan Proton. Dan seolah-olah semua rakyat Malaysia yang bermentaliti dunia ke 3 mahukan Proton pergi jahanam. Tetapi, jika di lihat secara tersirat, Dr M tahu yang Proton bakal bengkrap di bawah nasihatnya. Dia tahu Proton akan di jual kepada Walkswegen. Maka ada dua point yang aku nampak Dr M cuba capai. Pertama, statement seperti yang keluar semalam membuatkan orang ramai bersimpati dengan usaha keras Dr M selama ini dan kesalahan adalah di bahu Rafidah dan NAZA. Keduanya, jika Proton bengkrap atau jatuh ke tangan orang asing, Dr M akan tetap di angkat sebagai wira rakyat mentaliti dunia ke 3 kerana telah sedaya upaya menyelamatkan maruah rakyat Malaysia. Sedangkan semua ini adalah kesilapan Dr M sendiri. Pertama, Proton jatuh semasa Dr M menjadi penasihat. Kedua, NAZA wujud semasa Dr M menjadi PM....Nampaknya Dr M bermain politik untuk mengaburi isu ini dari terkena muka sendiri. Ingat !. Dr M adalah orang politik. Dia bukan bisness man.

Dengan mewujudkan kisah AP, Dr M kembali diangkat sebagai wira rakyat kononnya. Apabila satu hari nanti Proton bengkrap, orang akan mengaitkan kebengkrapan Proton sebagai kesalahan 100% Rafidah dan NAZA, bukannya salah Dr M yang tersilap menasihati proton sebab Dr M dah cakap "Jika rakyat mahukan Proton tutup kedai, maka tutup sajalah Proton. "..Bijak...bijak...

1 comment:

Abouti said...

ulasan yang bagus roi. sayang lim kit siang tak berapa pandai bahasa melayu